Heeft u voordat u ging trouwen niet door een notaris huwelijkse voorwaarden laten opmaken, dan bent u in gemeenschap van goederen getrouwd. Dit betekent in eerste instantie dat alles wat u samen of één van u bezit of aan schulden heeft, in de gemeenschap valt en dus in beginsel ook 50/50 tussen u beiden verdeeld moet worden als u gaat scheiden.
Er zijn een aantal uitzonderingen, zoals verknochte goederen of schulden, pensioenrechten, erfenis of schenking onder uitsluitingsclausule.
U kunt er samen voor kiezen om diverse goederen en/of schulden niet te verdelen, maar deze juist onverdeeld te laten. Het is meestal aan te raden om in dat geval goede afspraken te maken en vast te leggen over hoe u in de periode van verdeeldheid wenst om te gaan met die onverdeelde goederen en/of schulden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wie welke kosten daarvan draagt of wie het beheer/bestuur zal hebben. Uw advocaat zal u informeren over de (juridische en fiscale) gevolgen van onverdeeld laten en zal u helpen bij het maken van verdere afspraken.
Ook als u wel huwelijkse voorwaarden heeft, kan er toch sprake zijn van gemeenschap. U kunt gezamenlijk namelijk een goed in eigendom hebben, zoals een woning die op de naam van u beiden staat en/of een hypothecaire lening. Verder is er misschien in de huwelijkse voorwaarden bepaald dat er een beperkte gemeenschap aanwezig is, bijvoorbeeld een gemeenschap van inboedel of woning. Ook die gemeenschappen moeten in principe gedeeld worden als er sprake is van scheiding.
Uw eigen advocaat zal samen met u inventariseren welke goederen en/of schulden er zijn en wat daarmee volgens u moet gebeuren. Uw advocaat zal u over de wettelijke bepalingen over verdelen en/of verrekenen informeren en uitleg geven hoe dit zou moeten worden toegepast. Heeft u een andere wijze van verdelen of verrekenen voor ogen heeft, dan zal uw advocaat u informeren over de gevolgen die dat eventueel zal hebben, zowel juridisch als fiscaal.
Uw eigen advocaat vraagt u vervolgens alle relevante stukken aan te leveren, die nodig zijn om deze inventarisatie op de juiste manier te doen en deze informatie aan u te verstrekken. U moet dan denken aan bijvoorbeeld polissen, (spaar)bankafschriften, afschriften van een beleggingsrekening, hypotheekakte, taxatierapport woning / auto, vennootschapsovereenkomst, jaarstukken van een bedrijf en huurovereenkomst.
Mogelijk heeft u een vraag of wenst u een kosteloos adviesgesprek, neem dan gerust contact met ons op.